سالم و زیبا

درباره زیبایی، سلامت و حفظ جوانی

سالم و زیبا

درباره زیبایی، سلامت و حفظ جوانی

چه چیزی واریس را بدتر می کند؟

واریس به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن رگ‌ها بزرگ و به هم پیچیده شده و از زیر پوست کاملا دیده می‌شوند. این عارضه به ظاهر بی‌ضرر در واقع یک مشکل عروقی بسیار رایج است که تقریبا 23 درصد از بزرگسالان در جهان از آن رنج می‌برند. اصلی‌ترین مشکلی که واریس ایجاد می‌کند؛ زشت شدن سطح پوست است. البته در بعضی از مواقع، شدید شدن واریس می‌تواند باعث تورم، گرفتگی عضلات و خارش پوست نیز شود. طبق نظر بسیاری از پزشکان، از تشکیل واریس نمی‌توان پیشگیری کرد؛ اما برخی از فاکتورها وجود دارند که منجر به تشدید این عارضه می‌شوند. در این مقاله چند عامل مشترکی که روی بدتر شدن واریس تاثیر می‌گذارند را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

افزایش وزن بدن

اضافه وزن یا چاقی می‌تواند به طرق مختلفی روی سلامت شما تاثیر منفی داشته باشد. تجمع چربی اضافی در هر نقطه‌ای از بدن باعث می‌شود روی ماهیچه‌ها، اندام‌ها و رگ‌ها فشار وارد شده و تمام قسمت‌های بدن برای حمل این بار اضافه با مشکل مواجه شوند. چاقی فشار مضاعفی به خصوص به شکم و پاهای شما وارد می‌کند. افزایش فشار خون ناشی از چاقی، خطر آسیب وریدی را افزایش می‌دهد و با بازگشت خون به قلب، احتمال احتقان در داخل سیاهرگ‌ها بیشتر می‌شود.

کاهش فعالیت بدنی و سبک زندگی ناسالم

کم تحرکی ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد و حتی موجب بدتر شدن شرایط شود. نشستن طولانی مدت باعث می‌شود سیستم عروقی شما نتواند خون را به درستی به قلب باز گرداند. یک تصور غلط هم رایج شده که بر اساس آن افراد فکر می‌کند انداختن پاها روی یکدیگر خطر ابتلا به واریس را افزایش می‌دهد. این در حالی است که این مدل نشستن به خودی خود باعث ایجاد این عارضه نمی‌شود؛ اما می‌تواند واریس یا سایر مشکلات عروقی را بدتر کند. از سوی دیگر، ایستادن بیش از حد نیز به رگ‌ها فشار وارد می‌کند. از آنجایی که در این حالت پاها از قلب بسیار دور هستند؛ وقتی برای مدت طولانی می‌ایستید؛ رگ‌ها تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند.

بارداری

مانند اضافه وزن و ایستادن‌های طولانی، بارداری نیز فشار بیشتری بر سیستم عروقی شما وارد می‌کند. هنگامی که باردار هستید؛ مقدار خون در بدن شما به طور طبیعی افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند رگ‌ها را بزرگ و گشاد کرده و در پی آن فشار خون شما را افزایش دهد. بارداری و در پی آن افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی همگی در ایجاد واریس نقش دارند و این عارضه را به یک مشکل رایج در بین زنان باردار تبدیل کرده‌اند. خبر خوب این است که واریس‌هایی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند؛ اغلب چند ماه پس از تولد نوزاد خود به خود بهبود پیدا کرده و نیاز به درمان ندارند.

سایر عوامل تشدیدکننده واریس

به عقیده بسیاری از متخصصان، عوامل مختلفی وجود دارد که در ایجاد این عارضه نقش دارند. شما نمی‌توانید همه عوامل خطر ایجادکننده واریس را کنترل کنید. جنسیت، سن و ژنتیک همگی از جمله عوامل غیر قابل کنترلی هستند که در ایجاد یا تشدید این عارضه نقش دارند. به عنوان مثال زنان حداقل دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس هستند. علاوه بر این خطر ایجاد واریس در بدن با افزایش سن افزایش می‌یابد؛ زیرا رگ‌ها به مرور زمان و طی یک فرآیند طبیعی ضعیف می‌شوند. ضمن اینکه افرادی که سابقه خانوادگی واریس یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس باشند. یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از تشدید این عارضه انجام دهید؛ مشورت با یک پزشک متخصص و استفاده از روش‌های درمانی توصیه شده از طرف او است.

https://www.njcardiovascular.com/blog/what-makes-varicose-veins-worse

https://www.1pezeshk.com/archives

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد